23948sdkhjf

580 medarbejdere i coronaisolation bygger syv broer

Corona-pandemien har sat vigtige udviklingsprojekter verden over på ufrivillig pause. Men i den nordlige del af Ghana er det lykkedes den dansk/svenske rådgivervirksomhed Sweco og den danske entreprenør Munck Civil Engineering at færdiggøre et ambitiøst infrastrukturprojekt.

Det består af hele syv broer og 27 kilometer veje, der nu sparer lokalbefolkningen for timevis af transport.

At der fortsat kunne bygges skyldes, at der blev skabt en meget stor karantænezone til de cirka 580 folk på pladserne.

- Entreprenøren tog med det samme konsekvensen af truslen fra pandemien og isolerede medarbejderne til selve projektet. De lavede én stor boble bestående af 30 internationale og 550 lokale medarbejdere, der fik besked på at blive i den boble, indtil projektet var gennemført. Det betød, at de kunne holde virussen ude af projektet og gennemføre det til tiden. Hvor der er vilje, er der broer, siger Thomas Fleurine Sørensen, der er direktør i Swecos internationale afdeling, i en pressemeddelelse.

Brusende floder

For at skabe grobund for økonomisk vækst og bedre levevilkår i den nordlige del af Ghana iværksatte Ghana Highway Authority sammen med Danida i 2012 et omfattende infrastrukturprojekt bestående af de syv broer og tilhørende vejprojekt.

Sweco vandt opgaven med at designe og projektere, mens Munck Civil Engineering fik til opgave at udføre projektet.

Vitale for området

Broerne går nu over floder, som udenfor regntiden er tørlagte, men som i regntiden har høj vandstand og voldsom hastighed.

Der var derfor ikke adgang over floderne i regntiden, og det skulle de nye adgangsveje og broer skabe.

"Nu er de omfattende anlægsarbejder, der geografisk er spredt over et stort og uvejsomt område, afsluttet og afleveret til tiden, til trods for, at projektet både har været udfordret af store oversvømmelser i regntiden og forsinkelser som følge af pandemien", hedder det i pressemeddelelsen.

- Jeg utroligt stolt over, at det lykkedes at komme i mål med projektet. Broerne er vitale for området og lokalbefolkningen og bliver en løftestang for vækst, siger projektleder i Sweco, Kjeld B. Nielsen, der har ført tilsyn med projektet, i pressemeddelelsen.

- Tidligere var det sådan, at man skulle køre fire timer for at komme rundt om floden og over på den anden side. Nu kan man nøjes med 20 minutter, tilføjer Kjeld B. Nielsen.

Hvor der er vilje er der broer

Hos Investeringsfonden for udviklingslande, IFU, der via Danida Sustainable Infrastructure Finance har finansieret projektet, er adm. direktør Torben Huss imponeret over viljen og evnen til at gennemføre projekt på trods af corona:

- De syv broer og tilhørende veje og tilkørsler er et vigtig bidrag til at forbedre infrastrukturen i Ghana og ruste området til i højere grad at kunne modstå oversvømmelser blandt andet som følge af klimaforandringer, siger han, og tilføjer:

- De kan skabe grundlag for øget vækst og bedre levevilkår for beboerne i regionen. At byggeriet på trods af vanskelige vilkår og forsinkelser har kunnet overholde både budget og tidsplan er ret imponerende, siger Torben Huss.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093